اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس من| ۳ پارک بزرگ مشهد پیست دوچرخه‌سواری مخصوص بانوان دارد

سخنگوی معاونت عمران حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: برای بانوانی که تمایل به استفاده از دوچرخه در معابر عمومی ندارند اما به این موضوع به‌عنوان یک فعالیت ورزشی علاقمند هستند، در پارک‌های حجاب، ملت و ریحانه پیست دوچرخه ایجاد کرده‌ایم.

فارس من| ۳ پارک بزرگ مشهد پیست دوچرخه‌سواری مخصوص بانوان دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در پی ثبت سوژه‌ای با عنوان «لزوم مناسب‌سازی اماکنی برای دوچرخه‌سواری بانوان در مشهد» در سامانه «فارس من» خبرنگار فارس موضوع را از سخنگوی معاونت عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد پیگیری کرد.

مجید بخت آزما در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: معابر شهری معابر عمومی هستند و منعی برای تردد هیچ‌کس وجود ندارد و در حال حاضر دوچرخه‌سواران خانم و آقا از این فضا استفاده می‌کنند.

سخنگوی معاونت عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: منع دوچرخه‌سواری زمانی وجود دارد که رفتار خلاف عرفی از طرف افراد اتفاق بیفتد به‌عنوان مثال در مورد بانوان نداشتن پوشش مناسب یا حرکاتی مشابه منجر به منع آن‌ها می‌شود و در شرایط عادی مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر تعداد زیادی از بانوان در سطح شهر با دوچرخه رفت و آمد می‌کنند و کسی مانع آن‌ها نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود مسیر 220 کیلومتری مخصوص دوچرخه در مشهد، گفت: برای رفاه حال شهروندان کل دوچرخه‌های قدیمی را جمع کردیم و به‌زودی نسل چهار دوچرخه یعنی دوچرخه‌های هوشمند را در ایستگاه‌های دوچرخه در اختیار عموم قرار می‌دهیم.

بخت آزما تعداد این دوچرخه‌های هوشمند را یک‌هزار و 600 عدد عنوان کرد و افزود: در فاز یک که حدود یکی دوهفته آینده افتتاح می‌شود 400 دوچرخه هوشمند در ایستگاه‌‌های دوچرخه به بهره برداری می‌رسد، این دوچرخه‌ها کاملا ایرانی و تولید داخل هستند.

سخنگوی معاونت عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: این اقدامات شهرداری در راستای رویکرد ورزش و تفریح نیست بلکه معتقدیم در کنار سایر وسایل حمل و نقل دوچرخه هم باید برای مردم فراهم شود تا از این طریق کاهش استفاده از خودروی شخصی تشویق شود.

وی ادامه داد: برای بانوانی که تمایل به استفاده از دوچرخه در معابر عمومی ندارند اما به این موضوع به‌عنوان یک فعالیت ورزشی علاقمندند، نیز در پارک‌های حجاب، ملت و ریحانه پیست دوچرخه ایجاد کرده‌ایم و دوچرخه در اختیار بانوان علاقمند قرار می‌گیرد، این فضاها کاملا محصور شده است و در پارک ریحانه برای افزایش اطمینان و امنیت بانوان حتی اجازه داخل بردن گوشی داده نمی‌شود.

بخت آزما در خصوص در خواست دیگر ثبت‌کنندگان این کمپین مبنی بر توقف روند تخصیص بخشی از خیابان‌های اصلی به دوچرخه‌سواری( به علت کاهش عرض خیابان و افزایش ترافیک) نیز گفت: ما قرار نیست کل معابر را فقط به خودروها اختصاص دهیم، در هیچ کجای دنیا هم چنین چیزی وجود ندارد، دوچرخه هم یک وسیله نقلیه پاک است که باید بخشی از معابر را به آن اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: در دنیا از عرض معبر خوروهای شخصی کم می‌کنند و با توسعه مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری که جزو حمل‌ونقل پاک محسوب می‌شود، استفاده از خوروهای شخصی و تک‌سرنشین را که باعث مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک می‌شود، محدود می‌کنند.

سخنگوی معاونت عمران حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد متذکر شد: ما موظف هستیم طبق اصول و استانداردهای زندگی شهرنشینی تمام تسهیلات را برای همه اقشار و گروه‌ها فراهم کنیم تا افرادی که خودرو ندارند بتوانند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و کسانی هم که تمایل دارند از حمل‌ونقل پاک استفاده کنند بتوانند به دوچرخه و مسیرهای دوچرخه دسترسی داشته باشند.

دوچرخه سواری بانوان در مشهد از موضوعات پرحاشیه‌ای است که موافقان و مخالفان زیادی دارد، تا جایی که چندی پیش خبری مبنی بر ممنوعیت قانونی دوچرخه‌سواری برای بانوان و مخالفت دادستانی با این بحث مطرح شد، که در پی آن محمدحسین درودی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، صدور دستور قضایی به‌منظور ممنوعیت استفاده بانوان از دوچرخه در شهر مشهد را تکذیب کرد.

گفتنی است؛ چند روز قبل نیز مجتبی بهاروند، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در همایش آموزشی مقررات راهنمایی و رانندگی برای دوچرخه‌سواران، از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری مشهد و پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی خبر داد که بر اساس آن به‌منظور ترویج و اشاعه فرهنگ نظم و انضباط ترافیکی در بین شهروندان، مدیریت و راهبری بهینه ترافیک معابر سطح شهر و نظارت بر مسیرهای دوچرخه ۲۷ میلیارد تومان اعتبار در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گرفت.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول